Nieuwsbericht
Borg van huurders wordt terugbetaald
Publicatiedatum: 25-05-2016
Sinds 1 januari 2011 vragen wij geen waarborgsom meer aan nieuwe huurders die een sociale huurwoning huren. Rochdale vindt het daarom eerlijk ten opzichte van huurders die na 2011 een sociale huurwoning hebben gehuurd en helemaal geen borgsom meer hoeven te betalen, om de waarborgsommen aan huurders van voor 2011 terug te betalen.
Waarborgsommen
De gedachte was ooit dat met de waarborgsommen een reserve kon worden opgebouwd voor eventuele onkosten waarvoor de huurder zelf verantwoordelijk is. Denk aan schade door eigen schuld of een huurachterstand. Toen de waarborgsommen in 2011 werden afgeschaft, kon Rochdale niet in één keer het gehele bedrag terugbetalen (toen geschat op 10 miljoen euro) aan de huurders, omdat we dit financieel niet konden opbrengen. Huurders die de waarborgsom hadden betaald, kregen deze pas bij vertrek terug. Nu hebben wij weer de financiële ruimte. De Bewonersraad heeft ons daarom geadviseerd om de waarborgsommen zo snel mogelijk terug te betalen aan de betreffende huurders. Het gaat om een bedrag van ruim 8 miljoen euro, inclusief verschuldigde rente.
Instructies
Alle huurders waarvoor dit geldt, hebben een brief ontvangen met instructies hoe zij het geld teruggestort kunnen krijgen. Wanneer er nog een betaling open staat, of wanneer er sprake van een huurschuld die in behandeling is bij een deurwaarder, wordt de waarborgsom niet uitbetaald of verrekend. Als huurders vragen hebben, kunnen zij contact opnemen met ons Klantcontactcentrum via telefoonnummer 020-215 0000. Dit is op werkdagen bereikbaar van 09.00 uur tot 17.00 uur.
Lees ook
Het artikel 'Iedereen zijn waarborgsom terug', van de Bewonersraad in de Thuis, ons bewonersblad.