Vakmannen Michel en Savas gaan dagelijks met een van onze eigen energiecoaches op pad om bewoners te helpen besparen. Dat doen ze elke keer met een andere collega van Rochdale. “Heel erg leuk,” vindt Michel. Bewoners zijn heel positief en het is voor collega’s ook leerzaam om bij bewoners langs te gaan. Inmiddels hebben we al 53 collega’s die dit naast hun werk doen, waaronder Nicoline Kreuk, assetmanager.
Hoge energierekening raakt huurders extra hard
Het werk van een energiecoach is belangrijk en bovendien heel leuk, zegt assetmanager en energiecoach Nicoline Kreuk. Ze vertelt: “Iedereen die bij Rochdale werkt, is maatschappelijk betrokken. Ik sta in mijn functie soms wat verder af van de bewoners. Het leek me mooi om me als energiecoach directer voor hen in te kunnen zetten. Waar een eigenaar zelf kan investeren in het verduurzamen van een woning, is een huurder afhankelijk van ons. En niet alle huurwoningen zijn al goed geïsoleerd. Veel bewoners hebben bovendien een laag inkomen. De hoge energierekening raakt sommigen dus extra hard. Daarom is deze vorm van hulp en aandacht zo waardevol, het helpt een bewoner energie en geld te besparen.”
Tips om energie en geld te besparen
Vakman Michel gaat vier keer in de week de buurt in. Hij vertelt: “Van december tot en met januari bezocht ik bewoners in de Dobbebuurt, en in februari gingen we over naar de Deysselbuurt. Nu zijn we bezig in de Baarsjes. Huurders zijn blij met ons, want je komt ze helpen. Zo plaatsen we direct radiatorfolie, of maken we de douchekop energiezuinig.” Sommige bewoners hebben het heel goed voor elkaar, hun huis is op orde en ze zijn heel bewust bezig met het besparen van energie. Maar er zijn ook bewoners met een grote bank voor de radiator, de ventilatie uit of extra elektrische kachels. En wat mij vooral opvalt, is het douchegedrag. Sommigen douchen wel 20 minuten: bewoners weten vaak niet dat je door korter te douchen honderden euro’s per jaar kunt besparen.”
Energiecoaching voldoet aan grote vraag
De tips en handvatten voor de gesprekken kregen medewerkers tijdens een training van stichting !WOON. Zij zorgen ervoor dat vrijwilligers voldoende kennis en materialen hebben om de adviesgesprekken te voeren. !WOON ziet de afgelopen jaren een grote toename van energiecoachgesprekken. Even een voorbeeld: in 2021 waren er in Amsterdam 1009 gesprekken. Die aantallen zijn in 2022 bijna verdriedubbeld naar 3330 gesprekken. Als we kijken naar de afgelopen vijf jaar zit !WOON inmiddels al op 10.000 energiegesprekken in verschillende gemeenten. Door onze medewerkers op te leiden tot energiecoach probeert Rochdale een bijdrage te leveren aan de toenemende vraag voor energiecoaching.