Geen objecten gevonden

Rochdale belt met oudere huurders in coronatijd

Publicatiedatum: 22-06-2020

Rochdale draaide de afgelopen twee maanden de rollen om: zo’n 740 oudere huurders werden door ons gebeld. Omdat we wilden weten hoe het met hen ging in deze bijzondere tijd.

Normaal gesproken nemen Barbara Groenland en haar collega’s van de afdeling Klantdienstverlening tientallen telefoontjes per dag aan. Is er bijvoorbeeld een reparatie nodig of hebben huurders vragen over servicekosten, dan zorgen zij voor de juiste doorverwijzing. Maar toen half maart de coronamaatregelen werden ingevoerd, draaiden zij het om en pakten zij zélf de telefoon.

“We wilden weten hoe het met onze oudere huurders was”, vertelt Rochdale-medewerker Barbara Groenland, die tientallen ouderen aan de lijn had. “Hadden zij genoeg hulp, nu ze zo veel mogelijk binnen moesten blijven? Konden zij aan boodschappen komen? Voelden ze zich goed of juist eenzaam?”

Met deze informatie konden Barbara en haar collega’s mensen koppelen aan vrijwilligers en welzijnsorganisaties die voor hen klaar stonden. Deze hulpaanbieders hebben zich tijdens de coronacrisis verenigd, onder andere op het platform www.voorelkaarinamsterdam.nl. Maar konden lastiger mensen bereiken die thuis moesten blijven. Toen Rochdale daarvan hoorde, besloot de organisatie haar afdeling Klantdienstverlening in te zetten. Die komt ‘achter de voordeur’ en heeft telefoonnummers van huurders. “Met de belactie voor 65-plussers konden we daarom een verbindende schakel zijn”, zegt Barbara Groenland.

De meeste bewoners waren blij verrast met de telefoontjes. “Ze waardeerden het dat wij aan hen dachten en vonden het fijn om even een gesprek te voeren. Het viel me op dat veel mensen het goed geregeld hadden met hun familie of buurt. Ze accepteerden de situatie, ook al was het soms wel eenzaam. Ongeveer 20 procent van de oudere huurders hebben we kunnen koppelen aan Voor Elkaar in Amsterdam of één van de andere organisaties in onze regio. Het geeft echt veel voldoening.”

Barbara en haar collega’s spraken met een aantal negentigplussers. “Dat raakte mij echt. Ze waren scherp en het ging gelukkig met vele van hen goed omdat ze zo’n goed netwerk hadden. Het was een hele leuke afwisseling van mijn werk, het voelde goed om iets te kunnen betekenen in deze tijden.”

Inmiddels worden Barbara en haar collega’s weer volop gebeld door huurders met allerhande vragen en verzoeken. “Nu er weer meer mogelijk is, zetten we de schouders eronder om bijvoorbeeld reparatieverzoeken die zijn blijven liggen snel op te pakken.”

 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden