Tips bij verhuizen (vrije sector)

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Bij een verhuizing komt altijd meer kijken dan u denkt. We hebben voor u op een rij gezet waar u aan moet denken, wat u moet regelen en wanneer u dat moet doen. Zo bent u goed voorbereid en verloopt uw verhuizing soepel en snel. 

Youtube thumbnail
Kijken: Welkom bij Rochdale! Waar moet u aan denken bij een verhuizing? (let op: bij vrije sector is huurtoeslag niet van toepassing).

Stap

1

Inschrijven bij de gemeente

Schrijf u en uw huisgenoten in op het nieuwe woonadres in de basisadministratie van uw (nieuwe) gemeente. Doe dit binnen vijf werkdagen na uw verhuizing. Neem (een kopie van) uw huurovereenkomst en een legitimatiebewijs mee. Vaak kan het ook online met DigiD. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente. 

TIP: Geef uw verhuizing ook door aan andere instanties, bijvoorbeeld uw verzekeraar, bank, huisarts, sportvereniging en school.

Stap

2

Aanvragen gas en elektra

Heeft u al een lopend energiecontract voor gas en elektra? Geef uw verhuizing door bij uw energieleverancier. Nog geen lopend contract? Ga op zoek naar een energieleverancier en sluit een contract af. U kiest zelf bij welke leverancier u zich aanmeldt. Denk er om dat u dit op tijd doet. Veel bedrijven hebben de tijd nodig om dit te regelen. 

Goed om te weten! Heeft uw woning blokverwarming, dan is Rochdale uw leverancier van warmte en soms ook van warm water. Hierbij geldt dan de warmtewet.

Stap

3

Aanvragen water

Woont u in Amsterdam, Landsmeer of Diemen? Meldt u aan bij Waternet via www.waternet.nl of 0900-9394. Woont u in Purmerend of Zaanstad? Meldt u aan bij PWN via www.pwn.nl of 0900 - 405 07 00.

Stap

4

Mijn Rochdale aanvragen

MIjn Rochdale is ons online huurdersportaal. Met Mijn Rochdale regelt u makkelijk en snel zelf uw woonzaken. Waar en wanneer u wilt, vanaf uw computer of mobiel. Via Mijn Rochdale kunt u bijvoorbeeld een reparatie aanvragen, uw post lezen en uw betaaloverzicht bekijken. 

Heeft u Mijn Rochdale nog niet geactiveerd? Doe dat nu alsnog.

Maak nu uw Mijn Rochdale account aan

Stap

5

Kabeltelevisie, vaste telefoon en internet

Als u gebruik wilt maken van kabeltelevisie, vaste telefoon en internet, moet u zelf een contract afsluiten met een leverancier van uw keuze. Heeft u al een contract hiervoor? Vraag uw leverancier of dit omgezet kan worden naar uw nieuwe adres.

Stap

6

Verzekeringen

Het is belangrijk om bepaalde verzekeringen af te sluiten als u een woning huurt. Daarmee voorkomt u dat u (hoge) kosten heeft als er schade ontstaat aan uw spullen, of aan de spullen van iemand anders.

Rochdale heeft een opstalverzekering afgesloten voor uw woning. Hiermee zijn schades áán het huis verzekerd. Voor alle andere verzekeringen bent zelf verantwoordelijk.

Deze verzekeringen zijn belangrijk bij een huurwoning:

  • Met een inboedelverzekering verzekert u losse spullen in uw huis voor schade door diefstal, inbraak, brand en storm. Bij elkaar kunnen die toch heel wat geld waard zijn.
  • Met een aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd voor schade aan anderen of hun spullen

Stap

7

Reparaties en werkzaamheden

Bij de oplevering van uw woning lopen wij samen met u door de woning en controleren we of er nog problemen zijn die Rochdale moet oplossen. Alle werkzaamheden en reparaties staan in het inspectierapport. We plannen deze werkzaamheden zo snel mogelijk in. 

Is er toch nog iets wat niet goed werkt? Dat kunt u direct online melden.

Klein onderhoud in de woning is voor u zelf.  Met een onderhoudsabonnement doet Rochdale dit voor u.
Lees meer over ons onderhoudsabonnement.

Stap

8

DĀK

Na het ondertekenen van uw huurcontract ontvangt u automatisch een nieuwe inschrijving voor DĀK Regio Amsterdam. Voor meer informatie zie DĀK.

Stap

9

Wij wensen u een goede verhuizing en veel woonplezier in uw nieuwe woning!

Stappenplan vrije sectorwoning
Naar overzicht Lees ook: activeren Mijn Rochdale Vorige stap: oplevering woning