Houthavenkade

Houthavenkade is een voormalig bedrijventerrein in Zaandam waar een duurzame woonwijk gaat komen met 710 appartementen.  De wijk ligt tussen de Oude Haven, de Provincialeweg en de Russische buurt en ligt op loopafstand van het station. In een deel van dit gebied komen 213 sociale huurwoningen en 81 middenhuurappartementen. Porten Houthavenkade ontwikkelt deze woningen voor Rochdale. 

Naast de 213 sociale huurwoningen neemt Rochdale in deze centraal gelegen, duurzame woonwijk ook 81 woningen in het middensegment voor haar rekening. Want ook het goed huisvesten van politieagenten, onderwijzers en verplegend personeel vinden wij heel belangrijk.

Eric Nagengast, Directeur Vastgoed

213 woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens 

In de wijk komen 213 woningen met een gemiddeld oppervlak van 46 m². De woningen zijn voornamelijk bestemd voor één- en tweepersoonshuishoudens. Een deel van de woningen is speciaal voor jonge huurders tot 23 jaar. We hopen hen zo een kans te bieden op de krappe woningmarkt.  

81 woningen in het middensegementhuur

In de wijk komen ook 81 woningen in het middensegmenthuur.Ook politieagenten, onderwijzers en verplegend personeel kunnen immers nauwelijks woonruimte vinden in Amsterdam, Zaanstad en omgeving. 

Parkeren in de buurt

De wijk ligt op loopafstand van het station en wordt grotendeels autoluw. Parkeren kan onder de daktuinen en er kan gebruik gemaakt worden van de aanwezige deelauto's.

Gemeenschappelijke groene daktuin 

Tussen de woningen komt een gemeenschappelijke groene daktuin die overdag toegankelijk is voor bezoekers.  

Oplevering in 2026 

Eind 2022 starten de eerste bouwwerkzaamheden, dat begint met het slopen van de bestaande gebouwen. In 2023 zijn deze gronden klaar voor woningbouw. De oplevering van het gehele project zal naar verwachting medio 2026 plaatsvinden.

Het (oude) bedrijventerrein aan de Houthavenkade in Zaandam maakt plaats voor een duurzame woonwijk met 710 huurappartementen met speciale aandacht voor de Zaanse starter. De wijk ligt op loopafstand van het station en wordt grotendeels autoluw. Parkeren kan onder daktuinen zodat in het gehele project geen auto zichtbaar zal zijn. Het nieuwe woongebied ligt op een milieu-belaste locatie, concreet betekent dit dat er mogelijk overlast kan zijn op het gebied van geur en geluid voor bewoners en gebruikers, dit terwijl de betreffende emissies wel binnen de normen van wet- en regelgeving blijven.