Stroomstoring

Heeft u ineens geen stroom? Controleer eerst of buren in de straat nog wel stroom hebben. Hebben de buren ook geen stroom? Bel dan het nationaal storingsnummer: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Via het nationaal storingsnummer komt uw melding terecht bij uw netbeheerder. 

Alleen in uw eigen huis last van stroomuitval?

Bij stroomuitval moet u eerst zelf een aantal controles uitvoeren. Misschien heeft u kortsluiting in één van uw apparaten. U kunt dan eerst een stekkerproef uitvoeren. 

Doe altijd eerst de stekkerproef

Als blijkt dat de storing door uw eigen apparatuur veroorzaakt is, dan zijn wij genoodzaakt de elektricienkosten bij u in rekening te brengen. 

Hoe voer ik de stekkerproef uit?

Een stekkerproef doet u makkelijk zelf. Met de stekkerproef controleert u of één van uw apparaten kortsluiting veroorzaakt. Volg hiervoor de volgende stappen. 

Stap

1

Schakel alle groepen in uw meterkast uit

Doe de schakelaars naar beneden. 

Stap

2

Alle stekkers uit het stopcontact

Haal in uw hele woning alle stekkers uit de stopcontacten (denk ook aan de CV en verlengsnoeren).

Stap

3

Staat de aardlekschakelaar aan?

Als de aardlekschakelaar was uitgesprongen, schakel deze weer in. 

Stap

4

Schakel alle groepen weer in

Doe de schakelaars weer naar boven.

Stap

5

Apparaten inschakelen

Doe nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat u verder gaat met het volgende apparaat.

Stap

6

Stroomuitval of niet?

Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit de oorzaak van de storing. Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.

Stap

7

Geeft geen enkel apparaat een probleem?

Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met uw installatie aan de hand en kunt u bij ons een reparatieverzoek indienen.